LΔMΔN IMΔN MUDΔ ΔϟYRΔF

ϟT0RY M0RY MR. ΔMIR ΔϟYRΔF

Kelebihan 10 hari awal Zulhijjah

Assalamulaikum ..    

Perkongsian Daripada :

IMAM MUDA ASYRAF..
(bukan AMER ASYRAF)
Apabila tibanya Zulhijjah akan tergambar dalam pemikiran umat Islam ibadah cukup besar dalam syariat iaitu ibadah haji, rukun Islam terakhir wajib dilaksanakan bagi setiap Muslim yang berkemampuan.




Pada bulan ini juga hati umat Islam semakin terpanggil untuk menunaikan ibadah haji di Baitullah dengan penuh rasa perhambaan kepada-Nya. Sesungguhnya Zulhijjah adalah bulan mulia kerana ia bulan ibadah bagi mereka yang menunaikan haji mahupun tidak.

Jika pada Ramadan, Allah SWT menyediakan sepuluh malam terakhir untuk hamba memperbanyak ibadah qiyam, maka pada sepuluh awal Zulhijjah adalah sepuluh hari (siang) terbaik untuk setiap Muslim memperhambakan diri kepada-Nya.
Allah SWT berfirman yang bermaksud: “Demi waktu fajar dan demi sepuluh malam.” Al-Hafiz Ibnu Kathir dalam Tafsir al-Quran al-‘Azim berpendapat ‘sepuluh malam’ disebutkan Allah SWT bermaksud sepuluh hari awal Zulhijjah. Ini juga pandangan sahabat dan tabiin antaranya Ibnu Abbas, Ibnu al-Zubair dan Mujahid.

Lafaz pujian 10 hari awal Zulhijjah
Sepuluh hari awal Zulhijjah juga hari-hari mulia untuk melafazkan puji-pujian kepada Allah SWT. Firman-Nya yang bermaksud: “Dan serukanlah umat manusia untuk mengerjakan ibadah haji, nescaya mereka akan datang ke (rumah Tuhan) Mu dengan berjalan kaki, dan dengan menunggang berjenis-jenis unta yang kurus yang datangnya dari berbagai jalan (dan ceruk rantau) yang jauh. Supaya mereka menyaksikan pelbagai perkara yang mendatangkan faedah kepada mereka serta memperingati dan menyebut nama Allah, pada hari-hari yang tertentu.” (Surah al-Haj, ayat 27-28)
Ibn ‘Abbas menyatakan, hari tertentu dimaksudkan dalam ayat ini ialah sepuluh awal Zulhijjah. Pada hari itu syiar Islam terserlah dengan pengucapan lafaz pujian kepada Allah SWT terutama lafaz tahmid dan takbir.
Pada sepuluh awal Zulhijjah ini umat Islam digalakkan memperbanyakkan kalimah takbir (Allahu Akbar), tahlil (La ilaha illallah) dan tahmid (Alhamdulillah). Perkara ini dijelaskan Rasulullah SAW dalam sabda: “Tiada hari yang lebih besar di sisi Allah SWT dan tiada amalan yang lebih disukai-Nya kecuali pada sepuluh hari ini (awal Zulhijjah). Maka perbanyakkanlah padanya takbir, tahlil dan tahmid.” (Riwayat Imam Ahmad)
Maka perbanyakkanlah lafaz pujian kepada Allah SWT dengan mengucapkan ketiga-tiga zikir ini. Sahabat dan salaf al-soleh akan memperbanyakkan zikir pada sepuluh hari ini dengan takbir sehingga ia kedengaran jelas di pasar dan premis perniagaan.
Diriwayatkan, Nabi SAW menerangkan secara jelas kelebihan sepuluh hari awal Zulhijjah. Daripada Ibnu ‘Abbas, Rasulullah SAW bersabda: “Tiada amalan pada siang hari yang lebih mulia berbanding hari-hari ini (iaitu sepuluh awal Zulhijjah). Sahabat bertanya: “Walaupun berjihad di jalan Allah? Jawab Baginda SAW: “Walaupun berjihad di jalan Allah kecuali lelaki yang keluar (berjihad) dengan nyawa dan hartanya dan tidak pulang dengan sesuatu pun (daripada kedua-duanya).” (Riwayat Abu Daud)

Detik manis ditunggu jemaah haji
Bagi mereka yang menunaikan ibadah haji, hari-hari terakhir pada sepuluh awal Zulhijjah adalah detik manis dan amat ditunggu-tunggu. Pada 8 Zulhijjah yang juga dikenali sebagai hari Tarwiyah, jemaah haji akan memulakan perjalanan sama ada ke Mina mahupun Arafah dalam memenuhi tuntutan manasik haji.
Mereka akan mula berangkat daripada tempat penginapan di Makkah al-Mukaramah dengan berpakaian ihram serba putih untuk menyahut seruan Ilahi dengan laungan talbiah memenuhi langit Makkah.
Hari Arafah pada 9 Zulhijjah dipenuhi amal ibadahkepada Allah SWT, tidak kira bagi mereka yang menunaikan haji atau tidak. Hari Arafah antara hari kebesaran bagi umat Islam.
Nabi SAW bersabda: “Sesungguhnya Hari Arafah, Hari al-Nahr (Aidiladha) dan hari-hari Tasyrik adalah hari perayaan kita sebagai umat Islam. Ia hari untuk makan dan minum.” (Riwayat Abu Daud)
Antara kelebihan hari Arafah ialah umat Islam yang tidak menunaikan ibadah haji disunatkan berpuasa. Nabi SAW bersabda: “Dengan berpuasa pada hari Arafah aku berharap padanya supaya Allah ampunkan dosa-dosa tahun yang lepas dan juga tahun akan datang.” (Riwayat Muslim)
Hari Arafah juga diterima setiap doa hamba-Nya yang memohon permintaan dan keampunan. Malah doa dipinta kepada Allah SWT pada hari itu adalah sebaik-baik doa dan semulia-mulia waktu untuk diperkenankan oleh-Nya. Sabda Nabi SAW: “Sebaik-baik doa adalah doa pada hari Arafah.” (Riwayat Imam al-Tirmizi).
Gunakanlah sebaik-baiknya sama ada bagi mereka yang menunaikan haji mahupun tidak untuk berdoa menadah tangan kepada Allah SWT dengan penuh rasa perhambaan kepada-Nya.

Hajjatul wada’
Pada hari Arafah juga berlakunya hajjatul wada’, Rasulullah SAW menerima wahyu daripada Allah SWT menandakan lengkapnya risalah yang dibawa Baginda kepada seluruh umatnya.
Firman Allah SWT yang bermaksud: “Pada hari ini Aku telah lengkapkan bagi kamu agama kamu dan telah Aku cukupkan ke atas kamu nikmat-Ku dan Aku reda Islam sebagai deen (agama) kamu.” (Surah al-Maidah, ayat 3)
Aidiladha yang diraikan pada 10 Zulhijjah pula hari kebesaran dan kegembiraan bagi umat Islam. Pada hari itu umat Islam disunatkan melakukan ibadah korban bermula sehingga hari tasyriq iaitu 11, 12 dan 13 Zulhijjah.


Ibadah korban syiar perhambaan kepada Allah SWT. Malah ibadah korban membuka ruang amal kebajikan bagi mereka yang berkemampuan dengan menyalurkan daging sembelihan kepada fakir miskin, anak yatim, jiran tetangga, rakan taulan dan sanak saudara.


Laman Sosial

Assalamualaikum ..

Hai Kawan-kawan Amer disana ..

Sekian lama tak update Blog nie, akhirnya dapat jugak update..

Okeng! ..

Hari nie nak kongsi pendapat anda semua tentang "LAMAN SOSIAL" ..
Hampir 95% warga Malaysia mempunyai FB, Twitter dan sebagainya ..
(betul ke 95% .. Amer hentam jela ..)



Ada apa dengan laman sosial nie ???
Apa yang kita akan dapat ??
Baguih ka .. ada semua nie ?

Okay .. bagi Amer tak dak masalah sapa-II ada FB, Twitter, Blog dan sebagainya.. Setengah orang yang terlalu kebangangngan!!! nie cakap mcm nie ..

"DENGAN ADANYA LAMAN SOSIAL ANAK-ANAK REMAJA SEMAKIN ROSAK"

Apa pendapat tuan-tuan abg-abg kakak-kakak adik-adik? kalau ada orang ckap macam tu kan
kita nie kena bercampor orang jugak.. nak DAKWAH ka nak TARBIYAH orang mana-II pun kita kena kenal bermacam-macam jenis orang baru kita boleh faham...
macam mana nak kenal orang ?
jadilah orang yang terpakai, bila boleh pakai .. macam mana nak jadi orang terpakai? kenai la macam-II jenis orang dulu .. P disco tengok orang dekat disco macam mana .. x kira la macam mana pun .. okeh tak dak masalah kan? setengah orang suka membaca berbanding mengenal orang melalui praktikal .. dia cakap dengan baca sikap manusia di buku dapat kita mengenali seseorang .. bagi amer kita kena ada pengalaman dulu lepas tu baru kita tulis-II ka baca-II ka..

tapi macam mana pun kena kenal diri kita, kenal hati kita, x kenal diri binasalah diri btol x?
 x btoi sudah ..

Dengan ada laman sosial nie kadang-II boleh jumpa kawan dlu sekolah sekali .. Teringat memori terindah ka .. Ha! tudia sampai macam tu sekali kan ?? Dengan ada laman sosial jugak lah kita bileh berbisnes dengan custmer .. nak jual TV ka jual SPEAKER ka LAPTOP ka BAJU SELUAR KAIN SKIRT DALAM LUAR semua boleh buat bisnes.. kamu semua nie jangan plak pikir negatif, amer taw angpa nie suka pikiaq negatif .. ingat x taw ka.. Senyum-II pulak .. jaga webcamera anda .. saya melihat anda disini ..
hihi..


Nie kira baru sikit nak cerita tentang laman sosial ..
Amer nie bukan suka cerita banyak-II saja nak suruh korunk semua pikir sendiri jugak
Hahahaha okeh?
mintak maaf kalau salah cakap apa pon noh!

Assalamulaikum ..


Ramadhan Aku

Assalamulaikum  Semua.. hihihi =)


Lama Amer x aktif 10 dekat sini.. hahaha mesty sunyi ja kan...
La nie Amer nak Cerita sebabnya cerita nie dah penuh kat poket2 seluar.. hihihi

Ramadhan ..
JANGAN LUPA NIAT PUASA..


Hihihi Apa la Amer duk buat bulan Ramadhan nie kan... huhuhu
Bulan puasa nie Setiap minggu ada ja Iftar Ramadhan di sana sini bila dah berPersatuan nie kan..
Minggu Pertama ada Majlis Berbuka Puasa diMaktab Perguruan  IPG Kampus Ipoh ha!! nie gambaq kami..

(Amer yang  xbqapa ensem 2)


best2.. Minggu Pertama .. dan Minggu Ke 2 pulak Dekat ........

Erh!!! kejap2.. Lepas Ke IPG besok paginya PSSCM cawangan perak ada buat bacaan yasin dan solat Hajat di Universiti Teknologi Petronas huhuhu... Nie gambar Amer dan kawan2..

Kitaoorang nie x hensem mana pon biasa2 ja..

 (Abg Meor & Amer)
 (Abg Shahril @ Azma)
(Nie la Amer .zzzzz)

yang nie bukan makan tengah hari ke ape ke.. yang nie PSSCM cawangan Perak ada buat bacaan yasin & solat Hajat..

dan Minggu ke dua qasanya Iftar di Cameron Highland .. Sejuk bangat deh!!!


 (Shuk, Abg Budi, Amer, Shahril)
(shahril, Shuk, Abg Farizal, Amer)


Uke Lepas 2 Minggu Ke 3.. KUISAS dan PUO pon ada buat Iftar..



Ape2 pon Hok 2 jela nak KOngsi.. xbanyak pon... tapi bermakna.. huhuhuhu..
bye semua.. Assalamualaikum...

Baru Niat Buat Maksiat

Assalamulaikum...

Apa habaq semua..?
Sihat ka..?

Baru2 nie kami ada baca sebuah buku bertajuk Al Ustaz. Banyak pertanyaaan ditujukan kepada ustaz2 telahpun terjawab.




huhuhu tapi kami nak kongsi soalan yg ditanyakan kepada :


"DATUK HAJI ISMAIL KAMUS".

Soalanya berbunyi begini:
Jawapan:
ce korunk fkir... mesty ada sahaja korunk nak buat jahat kat kawan korunk ka, nak tipu mak ayah ka dan sewaktu dengan kejahatan tapi x jadi nak buat... korunk tetap dapat pahala sbbnya korunk  x jadi nak buat hal 2... kepada sesiapa yg pernah berniat nak melakukan satu kejahatan @ dosa tapi x menjadi adalah kerana EGO tuan2 & puan2 telah memilih pekara yang benar. disini saya ingin juga kaitkan dengan "TEORI PSIKOANALITIK" dari Sigmund Freud.

Teori beliau mempunyai beberapa persamaan antaranya seperti gambar dibawah.


"Slideshow nie telah dibentangkan kpd lecturer kami
yg bernama En. Mohd Fahrizal Asmi Bin Ali."

Kembali kepada usul kita, jawapan yg diberikan oleh Datuk Haji Ismail Kamus berdasarkan hadis Nabi yg bermaksud

Kesimpulanya, kepada sesiapa yg berniat nak buat atau hampir nak lakukan dosa 2 pkir dlu kot2 angpa teringat blog AMER ka, then x jadi nak buat... angpa dapat pahala pa... so pkir la banyak2 dlu. Hati adlah raja dan bahagian terpenting dlm diri manusia... so plih la yg elok2, hati la yg duk main peranan la nie... huhuhuhu


Alhamdulillah, akhirnya dapat jugak tulis dalam blog, amer tangguh lama dah taw nak tulis nie... berkesempatan la jugak akhirnya....

dan jaga diri jaga iman & jaga la apa yang penting.. hihihi (^_^)

Sblom 2 mohon maaf klau ada tulis silap smpai x paham ka. klau x paham boleh la bertanya... huhuhu...dan ada salah silap 2 jgan lupa tegur ya....

Sekian ASSALAMULAIKUM~~

(m/s::15)