LΔMΔN IMΔN MUDΔ ΔϟYRΔF

ϟT0RY M0RY MR. ΔMIR ΔϟYRΔF

Photobucket

TABAH!!




Assalamualaikum..


Apa khabar?
How are you?
كيف حالك؟
お元気ですか?
நீங்கள் எப்படி இருக்கிறீர்கள்?


hihihi rindu amer x??? rindu nya sidang pembaca amer nie.. hihihi
ops! perasan sudah.. hihihi

hari 2 amer jatuh kat toilet... hahaha (saja bagitau kat angpa)
setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya bukan?

amer sering mengingatkan diri amer dengan perkataan azimat ini setiap kali diuji dengan dugaan yang kadang2 menduga kesabaran sebagai seorang hambaNya..

Nafsu: Kenapa aku yang perlu hadapi semua ini? Kenapa bukan orang lain? Aku dah cukup menderita dah. Salahkah aku ingin merasa sedikit kebahagiaan walaupun seketika? Tidak layakkah diriku bahagia seperti orang lain?

Akal: Tenanglah wahai nafsu. Hidup ini ada bahagia dan ada sengsara. Adakah kau fikir orang yang gembira pada zahirnya, turut gembira batinnya? Memang benar banyak kesengsaraan yang telah kau hadapi. Tapi apa yang kau dapat dengan mengeluh sebegini? Adakah diri kau akan beroleh kebahagiaan? Makin bertambah sengsara dan makin merasa putus asa pada tuhan lagi adalah. Betul kan?

Nafsu: Memang makin sengsara. Tapi aku manusia biasa. Punya perasaan dan keinginan. Salahkah aku berkeinginan untuk merasa bahagia seperti orang lain? Salahkah???

Akal: Hmmmm.....

Iman: Wahai nafsu, berat mata memandang maka berat lagilah bahu yang memikulnya. Aku jelas perasaan dan keinginan kau. Tapi lupakah dikau akan janji Allah? FirmanNya dalam surah Al-Ankabut ayat 2-3:-

"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan sahaja mengatakan, 'Kami telah beriman', sedangkan mereka tidak diuji?
Dan sesungguhnya kami telah menguji orang2 yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang2 yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang2 yang berdusta"

Nafsu: Aku sedar itu. Tapi, aku telah banyak diuji. Sejak kecil lagi. Kehilangan orang yang bertanggungjawab melahirkan aku di muka bumi ini. Hidup sorang2. Aku hilang peluang untuk berbakti kepada orang yang bergelar ibu. Malah yang paling sedih aku gagal mengingati muka ibuku sendiri. No memories at all. Sigh~~~~

Iman: Astaghfirullah. Istighfarlah banyak2 wahai nafsu. Janganlah kau terlalu fokuskan apa yang kau tiada. Memang sampai mati pun, orang yang telah pergi xkan kembali semula. Redhakanlah apa yang telah berlaku. Yakinlah pada qadar dah qada' Allah.

"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya"
(Surah Al-Baqarah ayat 286)

Nafsu: Tapi.......

Iman: Ubahlah cara pemikiran kau dan bersyukurlah dengan apa yang kau ada sekarang kerana....

"....boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui"
(Surah Al-Baqarah ayat 216)


Betoi ke dak, dalam kehidupan, kita akan sentiasa diuji. Tapi Allah kurniakan kita 3 benda yang perlu kita seimbangkan ketika kita membuat penilaian dalam sesuatu perkara.

Nafsu+Akal+Iman=Kehidupan





Nafsu memang sentiasa mengaburi pandangan dalam membuat keputusan, Tetapi seimbangkanlah dengan akal yang membuat perkiraan secara logik mana yang lebih lebih baik dan mana yang kurang baik. Tetapi yang paling penting ialah iman di dada kerana imanlah yang mengawal nafsu dan membenarkan logik akal fikiran berdasarkan al-quran dan as-sunnah.

Kadang2 kita lupa sebenarnya Allah menguji kita tanda Allah sayang kat kita..kan3x???

yeah!!! maaf buat korunk bosan... hihihihi


thanks aww jadi pembaca kpada adek amer nie.. hihihi


Maaf kalau ada silap2 kata kat shinie no.... thanks,,, Assalamulaikum shemua

amer tulis nie pon berdasarkan apa yang penah lalui.. dan ada jugak buku2 amer baca... Skadar menyampaikan.. hihihihi 

No comments:




Photobucket